Katarína Oravská Rôzne

Napriek nepriazni počasia sa prišli pozrieť stovky ľudí: Na stanici predviedli ozubnicový parný vlak

Na železničnej stanici Tisovec sa uskutočnila prvá verejná prezentácia súpravy ozubnicového parného vlaku, pripravovaného na turistické účely. Aj napriek nepriazni počasia prišlo podľa odhadu organizátorov asi 700 ľudí.

Ilustračný obrázok k článku Napriek nepriazni počasia sa prišli pozrieť stovky ľudí: Na stanici predviedli ozubnicový parný vlak
Zdroj: TASR

„Záujemcovia si mohli lokomotívu pozrieť nielen zvonku, ale aj zvnútra, mohli si ju nafotiť a dozvedieť sa o železnici i vlaku mnoho užitočných informácií,“ povedal Ján Spišiak, predseda Občianskeho združenia (OZ) Zubačka, ktoré je iniciátorom celej obnovy.

Spolupráca s Čechmi

Súčasne verejnosti predstavili aj reinštalovanú stálu expozíciu histórie tejto železnice, pochádzajúcej z roku 1896. Táto trať je jednou z dvoch jestvujúcich železníc normálneho rozchodu so zachovaným ozubnicovým zariadením sústavy Abt na európskom kontinente a jednou z troch železníc na celom svete. Od roku 2008 je chránenou kultúrnou pamiatkou.

„Nové v expozícií sú predovšetkým banery o vzniku a histórii železnice a nové je tiež modelové koľajisko, ktoré si môžu všetci milovníci histórie vlakov aj vyskúšať,“ upozornil Spišiak.

V Tisovci zástupcovia OZ Zubačka a českej Železničnej spoločnosti Tanvald, kde je podobná ozubnicová trať, podpísali aj zmluvu o spolupráci, ktorá má okrem iného priniesť výmenu skúseností, účasť na spoločných brigádach a tiež garantovať spoločné projekty, ktoré budú podkladmi pre žiadosti o podporné granty.

Unikát

Na trati Tisovec – Brezno má úsek Tisovec – Pohronská Polhora 16 kilometrov, od zastávky Tisovec – Bánovo na Zbojskú má stúpanie 48 promile a z opačnej strany od Pohronskej Polhory na Zbojskú až 52 promile, preto bola na tomto úseku vybudovaná ozubnica. Pre výstavbu ozubnice bol použitý Abtov ozubnicový systém. Dĺžka jeho obidvoch častí je 5836 metrov. Od začiatku prevádzky boli na tejto trati nasadené štyri ozubnicovo-adhézne rušne, vyrobené v roku 1876 v Lokomotívke vo Floridsdorfe konkrétne pre túto trať. Dva rušne boli vyradené po vojne, tretí zrušili v roku 1961 a posledný vyradili v roku 1964.

V roku 1994 identifikovali pracovníci Železničného múzea v Bratislave v rumunskej železničnej depónii štyri adhézno-ozubnicové parné rušne, kompatibilné so zachovaným ozubnicovým zariadením a veľmi podobné pôvodným slovenským rušňom. Dva z nich sa od rumunských železníc podarilo získať a v závere roka 2002 doviezť na Slovensko. Jeden z nich bol po veľmi náročnom postupe obnovený a 13. apríla aj prepravený do Tisovca. Jeho novým domovom je rušňové depo v Tisovci, ktoré obnovilo Občianske združenie Zubačka. Prvý pravidelný turistický parný vlak sa na ozubnicovej železnici objaví hneď po ukončení obnovy ozubnicového zariadenia železnice, ktorú Železnice Slovenskej republiky plánujú vykonať v júli a auguste.

Tisovské OZ Zubačka vzniklo v roku 2004 a odvtedy sa snaží zachovať a šíriť muzeálne železničné hodnoty. Venuje sa revitalizácii ozubnicovej železnice normálneho rozchodu na trati medzi mestami Tisovec a Brezno, kde chce zaviesť sezónnu turistickú prevádzku parnými vlakmi.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM