Kristína Kožiaková Rôzne

Unikátna atrakcia opäť láka do Zbojskej. V ktoré dni nás odvezie parný ozubnicový vlak?

Ozubnica na trati medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou je unikátna v celosvetovom meradle. V Európe sú len dve a na celom svete tri. Počas tohtoročnej sezóny bude po nej ozubnicový vlak premávať počas siedmich dní.

Ilustračný obrázok k článku Unikátna atrakcia opäť láka do Zbojskej. V ktoré dni nás odvezie parný ozubnicový vlak?
Zdroj: TASR

Parný ozubnicový vlak, premávajúci na trase Tisovec – Zbojská, bude pre verejnosť v čase tohtoročnej letnej sezóny premávať počas siedmich dní. Ako informoval Ján Spišiak, čestný predseda občianskeho združenia (OZ) Zubačka, ktoré vlak prevádzkuje, každý deň absolvujú dve jazdy – o 9:00 a 12:00.

Až do septembra

Prvá jazda bola naplánovaná na sobotu 7. mája a ďalšie historický vlak absolvuje koncom mesiaca, 28. mája. Počas letných prázdnin sa na cestu prvýkrát vydá 3. júla a v nasledujúcom mesiaci sú naplánované opäť dve jazdy, ktoré pripadnú na 6. a 20. augusta. Tohtoročnú premávku uzavrie parný vlak koncom leta poslednými jazdami, ktoré sa budú konať 3. a 17. septembra.

Hoci je premávka historického vlaku sezónnou záležitosťou, jej príprava a zabezpečenie si žiada celoročnú aktivitu členov OZ. „Každý druhý týždeň máme brigády. V poslednom čase sme sa sústredili hlavne na sprevádzkovanie mechanizmu tzv. točne, ktorá slúži na otáčanie rušňa,“ priblížil čestný predseda OZ.

Napriek tomu, že niektorí členovia združenia pracujú vo väčších mestách a v zahraničí, Zubačka podľa Spišiaka nemá problém vykryť všetky jazdy. „Máme stanovený harmonogram a rozdelené úlohy na každú jazdu. Dohodli sme sa, že každý si v prípade, ak sa nemôže zúčastniť, zabezpečí za seba náhradu,“ vysvetlil s tým, že prevádzka takéhoto vlaku nie je z personálneho hľadiska jednoduchá.„Na jednu jazdu potrebujeme osem ľudí. Nemôže to navyše robiť hocikto, musí ísť o odborníkov so všetkými potrebnými odbornými skúškami a testami, ktoré sú potrebné na železnici,“ dodal.

Vysoké náklady

Vysoké sú podľa jeho slov aj finančné náklady, týkajúce sa prevádzky vlaku, ktoré predstavujú zhruba 2500 eur na jednu jazdu. „Ani plne obsadený vlak so 150 ľuďmi zďaleka nepokryje tieto výdavky. Najviac sa nám preto oplatí, ak si nás niekto objedná na špeciálnu jazdu, za ktorú zaplatí plnú sumu,“ povedal s tým, že sú to väčšinou Nemci alebo Rakúšania.

Ako doplnil, výdavky sa netýkajú len samotného historického vlaku, ale nedávno museli napríklad investovať aj do lokomotívy požiarneho vlaku, ktorý podľa predpisov musí parný vlak na každej ceste sprevádzať. „Poslali sme ju do Vrútok na generálnu opravu vodného systému a stálo nás to vyše 7000 eur. Financovanie tejto atrakcie je celkovo náročné a bez sponzorských darov by sme neboli schopní ju prevádzkovať,“ zakončil Spišiak.

Môže vás zaujímať:

Breznianska synagóga sa dočkala: Po rekonštrukcii bude slávnostne otvorená, pozrite si PROGRAM

FOTO: Unikátny ozubnicový vlak zo Zbojskej
4
Galéria
Zdroj: TASR
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM