„Železničné nešťastie v Polomke bolo otázkou času...“
Výpoveďami znalcov pokračovalo súdne pojednávanie o vlakovom nešťastí v Polomke. Dopravní odborníci sa vo viacerých názoroch zhodli, no zazneli aj rozdielne stanoviská.
(TASR) – Na Okresnom súde v Brezne pokračovalo piatok 6. mája
2011 vypočúvaním znalcov hlavné pojednávanie s vodičom autobusu Jánom
M. Ten 21. februára 2009 viedol autobus, ktorý sa zrazil s vlakom na
železničnom priecestí pri Polomke v okrese Brezno. Pri zrážke zomrelo
12 ľudí, ďalší utrpeli rôzne zranenia. Prokurátor obžaloval vodiča
z prečinu všeobecného ohrozenia. Hrozí mu trest odňatia slobody na štyri
až 10 rokov. Hlavné pojednávanie odročili na 26. mája, kedy sa majú
predniesť záverečné reči.
Na súde vypovedali znalci zo žilinského Ústavu súdneho inžinierstva
(ÚSI), aj znalec z Českej republiky, ktorý vypracoval posudok na základe
požiadania obhajoby. Niektoré ich výsledky sa rôznili. Prezentovali merania
a výpočty, pokiaľ ide o rýchlosť autobusu, čas, ktorý potrebuje na
prejazd cez priecestie, a podobne.
Znalec z Čiech uviedol, že s ÚSI sa zhoduje, pokiaľ ide o rýchlosť
vlaku, nie však v rýchlosti autobusu, tá je podľa neho obmedzená prejazdom
zákruty. Dodal, že vzhľadom na podmienky na tomto priecestí k takejto
zrážke raz muselo dôjsť.
Príčinou nehody bolo podľa znalca ÚSI správanie obžalovaného, ktorý
vošiel na priecestie, keď ním prechádzal vlak. Mal ešte možnosť pred ním
zastať. Existencia výtlkov na ceste pred priecestím sa riešila už na
viacerých pojednávaniach. Znalci ÚSI uviedli, že takýto povrch tu síce
bol, zvýšená pozornosť zo strany vodiča sa im však venovať nemusela.
Vzhľadom na priemer kolesa a odpruženie autobusu sú výmole
zanedbateľné.
Znalci ÚSI reakčnú dobu šoféra odhadli na 0,7 sekundy. Znalec z Čiech
uvádza túto dobu na päť sekúnd. Znalec ÚSI dodal, že ak by vodiči na
križovatkách vychádzali z tohto tvrdenia, premávka by sa zastavila.
Na predchádzajúcom pojednávaní súd vypočul zamestnancov Železníc SR
(ŽSR). Rozoberali sa rozhľadové pomery na mieste nešťastia. Zamestnanec
ŽSR uviedol, že porast pri koľajniciach sa udržiava pravidelne, preto sa
jeho úpravou výhľadové pomery nezmenili. K rozhľadovej dĺžke sa vyjadril
aj Ján Krajči z Úradu pre reguláciu železničnej dopravy. ŽSR
vyšetrovanie nehody ukončili 24. marca 2009. Podľa záverov
vyšetrovateľov odboru bezpečnosti a inšpekcie Generálneho riaditeľstva
ŽSR ju nezavinili, ani neovplyvnili zamestnanci, prípadne zariadenia ŽSR
alebo dopravcu.
Z výpovedí znalkyne, ktorá robila posudok na osobu obžalovaného, a
znalkyne, ktorá ho psychologicky vyšetrila, vyplynulo, že pracuje a žije
v značnom psychickom strese. V čase vyšetrenia vykazoval zhoršenú
koncentráciu pozornosti.
Počas pojednávania vypovedali aj účastníci nehody a príbuzní obetí.
Polícia na súd predviedla tiež starostu obce Polomka. Súd vypočul aj
svedkov z vlaku. Niektorí povedali, že sirénu vlaku si nepamätajú, alebo
ju nepočuli, iní, že vlak trúbil. (pôvodná správa TASR bola
skrátená)