Pondelok 22. júl 2019 Magdaléna  15 °C
Eliška Šándorová Samospráva

"Drsný" odkaz samosprávy občanom: Mestskú aplikáciu si nemýľte s asistentkou či s hodinovým manželom!

Mesto Brezno pred necelými štyrmi rokmi spustilo aplikáciu, prostredníctvom ktorej umožnilo svojim obyvateľom nahlasovať podnety. Niektorí si ju mýlia s upratovačkou či sekretárkou...

Ilustračný obrázok k článku "Drsný" odkaz samosprávy občanom: Mestskú aplikáciu si nemýľte s asistentkou či s hodinovým manželom!
31
Galéria

Breznianska samospráva sa už pred štyrmi rokmi rozhodla držať krok s technológiami a byť s občanmi online. Spustila aplikáciu, prostredníctvom ktorej môžu Brezňania nahlasovať podnety a posielať návrhy na zlepšenie fungovania samosprávy. Mnohí si ju však začali mýliť s údržbárskou a upratovacou službou s neobmedzenými možnosťami, píše doslova nekompromisne samospráva Brezna na svojom webe.

„Používatelia aplikácie City Monitor by si mali uvedomiť, že Technické služby môžu riešiť len tie sťažnosti, ktoré sa týkajú majetku vo vlastníctve alebo správe mesta,“ informuje web mesta.

Nie všetko patrí mestu

Do aplikácie City Monitor patria podnety podľa kategórií od čiernych skládok cez osvetlenie, výtlky, verejnú zeleň, dopravné značenie až po nehody. Má to však jeden malý, ale o to podstatnejší háčik. Breznianska samospráva je oprávnená čistiť, udržiavať, opravovať, kosiť, píliť, kontrolovať, inými slovami riešiť len tie podnety, ktoré sa vzťahujú na mestský majetok, prípadne taký, ktorý spravuje.

„Mesto nemôže zasahovať do cudzieho majetku. Je to akoby vám niekto prišiel do dvora a začal tam niečo robiť bez vášho súhlasu. Ak raz cesta nie je v správe mesta, Technické služby ju nemôžu ani opravovať,“ vysvetľuje správca breznianskeho City Monitora. Podobne to funguje aj v súvislosti s budovami, pozemkami či zeleňou. V takom prípade môže radnica len upovedomiť vlastníkov a čakať.

Nie sme tak trochu leniví?

Samospráva mesta je zrejme zahltená aj množstvom nezmyslov zo strany občanov, ktorí si ju z vlastného pohodlia mýlia s upratovačkou.

Vedľa odpadkového koša leží papier. Odfotiť ho a cez City Monitor žiadať o okamžitú nápravu, alebo ho jednoducho zdvihnúť a odhodiť do smetiaka? Pomôcť zlepšiť svoje mesto neznamená prenasledovať jeho zamestnancov neopodstatnenými podnetmi, ale sám participovať na jeho zveľaďovaní, konštatuje mesto.

„Ľudia spohodlneli. Vyslovene nám to príde tak, že na konci ulice si niekto urobí skládku a potom zavolá Technickej služby, nech to prídu odpratať. Takto to ale nefunguje,“ tvrdí správca služby, ktorý týždenne rieši aj 15 podobných príspevkov.

Samospráva by preto ocenila uvedomelejší a predovšetkým aktívnejší prístup obyvateľov pri riešení menej naliehavých problémov. Tí sa totiž až príliš často spoliehajú na prácu techničiarov, ktorí ale vzhľadom na množstvo podnetov a svoje kapacitné možnosti jednoducho nedokážu zabezpečiť nápravu okamžite.

Kultivovane a k veci

Správca služby v Brezne upozorňuje, že nie všetky príspevky sa zverejňujú automaticky, mnohokrát totiž nespĺňajú základné parametre. Jedným z najdôležitejších je zadanie presnej lokality a jasný popis problému. Špecifickú kategóriu tvoria podnety spadajúce do kompetencií mestskej polície. Tie je logicky vhodnejšie nahlasovať priamo službukonajúcemu policajtovi na telefónne číslo 159 a to v momente, kedy sa daná udalosť deje. Písať o tom niekoľko dní po incidente na City Monitor už veľmi nemá význam.

Takisto niektoré príspevky sa násobným komentovaním stávajú duplicitné a v takom prípade sú zmazané. „Rovnako ani podnety, ktoré nebudú spĺňať základné normy slušného správania, nebudú zverejnené a tým pádom ani riešené. Mesto sa snaží komunikovať s občanmi slušne a bolo by fajn, keby sa k tomu podobným spôsobom stavali aj užívatelia aplikácie City Monitor.“

Takže ak chcete, aby sa vaším podnetom zaoberali kompetentní, je dôležité, aby bol opodstatnený, presný a kultivovaný…

Zdroj: Mesto Brezno, Ilustračné foto, pixabay.com

V OBRAZOCH: Slnečný deň na námestí v Brezne
31
Galéria
Zdroj: brezno.dnes24.sk