Katarína Oravská Šport

Na Slovensku by každý rok malo pribudnúť 125 kilometrov cyklotrás: Zišli by sa aj u nás

Konečne dobrá spáva pre všetkých cyklistov. Štát chce rozvíjať cyklistickú dopravu a cykloturistiku v Slovenskej republike V priebehu troch rokoch by malo vzniknúť okolo 375 kilometrov cyklistických a cykloturistických trás.

Ilustračný obrázok k článku Na Slovensku by každý rok malo pribudnúť 125 kilometrov cyklotrás: Zišli by sa aj u nás
Zdroj: Webnoviny.sk

Cyklisti ťahajú za kratší koniec

Podľa ministerstva dopravy by v nasledujúcich troch rokoch na Slovensku malo vzniknúť každý rok asi 125 kilometrov cyklistických a cykloturistických trás, ktoré by mali spolu stáť asi 45 miliónov eur. „Cyklisti na Slovensku ťahajú zatiaľ v doprave za kratší koniec. Naším zámerom je, aby ročne natieklo cez projekt do budovania cyklotrás okolo 10 miliónov eur. V rámci integrovaného regionálneho programu je vôľa podporiť rozvoj cyklistickej dopravy. Dôraz bude kladený predovšetkým na jednotlivé samosprávne kraje, mestá a obce, ktoré budú prijímateľmi tejto finančnej pomoci. V žiadnom prípade to nebude rozdeľované z centrálnej úrovne ministerstva,“ povedal Peter Klučka z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Túto iniciatívu víta aj predseda Slovenského cykloklubu Ďumbier Ján Kirdaj: „Je to výborné, ale ak je tých 125 km v rámci celého Slovensku, je to len kvapka v mori.“

Oproti susedným krajinám Slovensko v cyklodoprave výrazne zaostáva

„V porovnaní s okolitými štátmi nie je na tom Slovensko v cyklodoprave dobre,“ pripomenul Kľučka. Česká republika má podľa neho národnú stratégiu rozvoja cyklistickej dopravy už deväť rokov a momentálne je vo vláde ČR návrh na jej aktualizáciu, ktorá je zameraná na osvetu, vzdelávanie a marketing. „U nás je počet cyklistov pohybujúcich sa na cestách asi 1, 5 percenta, v Česku je to okolo 5 až 6 %, o Nemecku ani nehovoriac. Tam je to číslo už dvojciferné a blížia sa k nemu aj Maďarsko a Poľská republika,“ priblížil Klučka. Príprava Národnej stratégie rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v SR trvala podľa neho približne rok. Pozitívom je, že to nie je úradnícky materiál, ale vznikol na základe myšlienok a nápadov rôznych organizácií, cykloklubov. „Verejnosť si musí uvedomiť, že žiaden cykloklub nie je staviteľom alebo budovateľom cyklotrás. Ani hokejisti si nestavali štadión. Tu musí prísť ku konsenzu miestnej a vyššej samosprávy obcí a podobne, tie to musia chcieť. Cykloklub sa môže len vyjadriť či navrhnúť cyklotrasy,“ povedal Kirdaj. Na ministerstve sú pozitívni: „Ja som optimista, prijatie Národnej stratégie rozvoja cyklistickej dopravy je dobrým signálom pre napredovanie a rozvoj cyklistickej dopravy a cykloturistiky na Slovensku,“ uzavrel Klučka.

Brezňania by cyklotrasy určite privítali

To, kde sa vybudujú nové cyklistické a cykloturistické trasy, ešte nevieme. Môžeme len dúfať, že dôjde aj na nás. „V okolí Brezna sa dajú robiť cyklotrasy na všetky strany. Najviac by bola potrebná cyklotrasa, resp. cyklochodník z Brezna do Podbrezovej a z Brezna smerom na Mazorníkovo a Čierny Balog. To je však obrovská investícia a preto sa to neustále odkladá. Radšej sa budujú finančne nenáročnejšie cyklotrasy, avšak tie sú väčšinou oveľa menej užitočné,“ konštatuje predseda klubu SCK Ďumbier Ján Kirdaj. Súčasný stav cyklistických trás v okrese Brezno sa podľa neho hodnotí ťažko. „Z môjho pohľadu sú niektoré cyklotrasy kompromisom medzi možným a trpeným. Čo ma však mrzí viac ako nedostatok kvalitných cyklotrás, je minimálna finančná podpora na zabezpečenie športových podujatí cyklistického zamerania,“ skonštatoval Kirdaj. Tento rok sa preto v Brezne neuskutoční ani tradičný cyklomaratón. „Je to škoda lebo 500 účastníkov na cyklomaratóne bolo veľmi pekné číslo. Minulý rok sme však nepokryli náklady na toto podujatie,“ dodáva Kirdaj.

Foto: ilustračné
Zdroj: Global24

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM