Po zime pribudlo množstvo výtlkov. Pod Zeleným stromom otestovali novinku na ich opravu

Rýchlejšie a efektívnejšie aj počas mrazov. Oprava výtlkov na cestách v Brezne sa začala realizovať modernejším a rýchlejším spôsobom.

Ilustračný obrázok k článku Po zime pribudlo množstvo výtlkov. Pod Zeleným stromom otestovali novinku na ich opravu
Zdroj: Mesto Brezno

Technické služby začali používať nové zariadenie, ktoré pracuje technológiou infražiariča. Ten vie aj v mrazoch a v krátkom čase pomocou nahrievania asfaltu opraviť výtlky a popraskaný poškodený asfalt. Samospráva verí, že sa jej pomocou nového stroja podarí zlepšiť technický stav ciest v meste.

Oprava aj v mrazoch

Výtlky na cestách znepríjemňujú vodičom život. Mesto ich chce začať opravovať skôr, nie čakať na výrazné plusové teploty. Rozhodlo sa preto zaobstarať nové zariadenie, s ktorým bude môcť opravovať výtlky v akomkoľvek počasí, aj v mrazoch.

Zariadenie má názov Infraset a je tvorené dvoma samostatnými žiaričmi, každý s rozmermi 120×60 cm. Podľa slov riaditeľa Technických služieb Ivana Kamenského, je možné ich používať vedľa seba, alebo samostatne.

„Záleží to od veľkosti opravovaných plôch ciest a chodníkov. V rámci optimálneho využívania finančných prostriedkov sme kúpili len samotné infražiariče, pretože prepravný prívesný vozík a časť náradia už máme."

Princíp fungovania zariadenia

Samotná obsluha zariadenia záleží od šikovnosti a skúsenosti zamestnanca. Ako povedal šéf techničiarov, podľa hĺbky výtlku musí nasypať toľko hmoty, aby po nahriatí a zhutnení dosiahol rovinu s opravovanou cestou.

Málo hmoty znamená jamu, v ktorej bude stáť voda, naopak veľa hmoty vytvorí na ceste skok, ktorý budú cítiť vodiči pri každom prejazde.

A na akom princípe Infraset funguje? „Otvoreným plameňom z plynovej bomby zohrievame keramické doštičky, ktoré následne vyžarujú teplo. Týmto nepriamym ohrevom nedochádza k degradácii povrchu asfaltových ciest a chodníkov plameňom," opisuje Ivan Kamenský. Podľa jeho slov, infražiaričom nahrejú povrch asfaltovej cesty alebo chodníka v mieste poškodenia. Náradím skontrolujú hĺbku prehriatia, ktorá má byť 3 až 5 centimetrov. Opravované miesto ošetria vysokoteplotnou penetráciou, ktorá obnovuje elastické vlastnosti asfaltových povrchov. Následne celé opravované miesto zasypú drvenou asfaltovou zmesou s určitým navýšením násypu. Po nahriatí hmotu zhutnia valcom alebo vibračnou doskou.

Výhody Infrasetu

S novým zariadením môžu Technické služby opravovať výtlky na cestách až do teploty – 5 stupňov Celzia. „Samozrejme, pri nízkych teplotách sa bude predlžovať čas potrebný k prehriatiu asfaltu."

Čas opravy je tiež veľmi zaujímavý, pri priemernom výtlku hĺbky 2 – 3 cm trvá 20 až 30 minút, pričom hlboké výtlky sa musia nahrievať po vrstvách. Životnosť opravovaných úsekov dodávateľ zariadenia uvádza na 5 až 8 rokov.

„Pri telefonickom prieskume nám organizácie, ktoré zariadenie používajú už tri roky, prezentovali 3-ročnú životnosť opráv," dodal Ivan Kamenský.

S opravami začali na Tisovskej ceste

Technické služby nový stroj vyskúšali v utorok 13. marca na Tisovskej ceste, v okolí autobusovej zastávky Pod Zeleným stromom. Podľa slov riaditeľa, nie je to ideálny priestor, lebo cesta je v tomto úseku dosť poškodená vo veľkých plochách, no o to lepšie zvládnu jednotlivé výtlky.

„V opravách plánujeme pokračovať denne, lebo po tejto zime máme na cestách veľké množstvo výtlkov. Práce prerušíme len v prípade daždivého počasia, pretože zrážky by mohli ovplyvniť životnosť vykonaných opráv," uzavrel Ivan Kamenský.

Zdroj a foto: Mesto Brezno

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame