Katarína Oravská Rôzne

Technická rarita môže vyvolať vlnu veľkého záujmu: V Tisovci obnovia ozubnicový parný vlak!

V Tisovci obnovia ozubnicový parný vlak smerujúci do Pohronskej Polhory. Súpravu si verejnosť môže pozrieť už počas tohto víkendu. K dispozícii bude aj expozícia histórie jedinečnej železnice pochádzajúcej z roku 1896.

Ilustračný obrázok k článku Technická rarita môže vyvolať vlnu veľkého záujmu: V Tisovci obnovia ozubnicový parný vlak!
Foto: Eva Viestová

Na železničnej stanici Tisovec sa túto sobotu uskutoční prvá verejná prezentácia súpravy ozubnicového parného vlaku, pripravovaného pre revitalizáciu normálne rozchodnej ozubnicovej železnice Tisovec – Pohronská Polhora na turistické účely. V bratislavskom Múzeu dopravy o tom dnes informovali zástupcovia Občianskeho združenia Zubačka, ktoré je iniciátorom celej obnovy.

Jedna z troch na celom svete

Súčasne bude verejnosti predstavená aj reinštalovaná stála expozícia histórie tejto železnice pochádzajúcej z roku 1896. Táto trať je jednou z dvoch jestvujúcich železníc normálneho rozchodu so zachovalým ozubnicovým zariadením sústavy Abt na európskom kontinente a jednou z troch železníc na celom svete. Od roku 2008 je táto železnica chránenou kultúrnou pamiatkou.

Na trati Tisovec – Brezno má úsek Tisovec – Pohronská Polhora 16 kilometrov, od zastávky Tisovec – Bánovo na Zbojskú má stúpanie 48 promile a z opačnej strany od Pohronskej Polhory na Zbojskú až 52 promile, preto bola na tomto úseku vybudovaná ozubnica. Pre výstavbu ozubnice bol použitý Abtov ozubnicový systém. Dĺžka jeho obidvoch častí je 5836 metrov. Od začiatku prevádzky boli na tejto trati nasadené štyri ozubnicovo-adhézne rušne, vyrobené v roku 1876 v Lokomotívke vo Floridsdorfe konkrétne pre túto trať. Dva rušne boli vyradené po vojne, tretí bol zrušený v roku 1961 a posledný vyradili v roku 1964.

Rušne objavili v Rumunsku

V roku 1994 identifikovali pracovníci železničného múzea v rumunskej železničnej depónii štyri adhézno-ozubnicové parné rušne, kompatibilné so zachovaným ozubnicovým zariadením a veľmi podobné pôvodným slovenským rušňom. Dva z nich sa od rumunských železníc podarilo získať a v závere roka 2002 doviezť na Slovensko. Jeden z nich bol po veľmi náročnom postupe obnovený a 13. apríla aj prepravený do Tisovca. Jeho novým domovom je rušňové depo v Tisovci, ktoré obnovilo Občianske združenie Zubačka. Prvý pravidelný turistický parný vlak sa na ozubnicovej železnici objaví hneď po ukončení obnovy ozubnicového zariadenia železnice, ktorú Železnice Slovenskej republiky plánujú vykonať v júli a auguste.

„Ak nestačí trenie medzi hladkým kolesom a hladkou koľajnicou na prenos ťažných a brzdných síl, ktoré sú potrebné na ovládanie vlaku, tak sa dopĺňajú stykom ozubeného hrebeňa, ktorý je položený v ose koľajníc, a ozubeného kolesa, ktoré je primontované na rušni, poháňané aj brzdené. To znamená, že vlak sa nemôže šmyknúť, pretože ide o styk ozubeného kolesa s ozubeným hrebeňom,“ vysvetlil princíp ozubenej železnice zástupca OZ Zubačka Jiří Kubáček.

Muzeálne železničné hodnoty

Tisovské občianske združenie Zubačka vzniklo v roku 2004 a odvtedy sa snaží zachovať a šíriť muzeálne železničné hodnoty. Venuje sa revitalizácii normálno rozchodnej ozubnicovej železnice na trati medzi mestami Tisovec a Brezno, kde chce zaviesť sezónnu turistickú prevádzku parnými vlakmi.

„Ja to považujem za takú jedinečnú vec, ktorá je pre nás dostatočnou motiváciou. Myslím, že záujem o túto technickú raritu bude veľmi veľký, čo už vidíme z prvých ohlasov na internete, keď sme pozvánku do Tisovca zverejnili,“ dodal Kubáček.

Foto: www.zubacka.sk

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM