Katarína Oravská Samospráva

Primátor o problémoch technických služieb a ich vozovom parku: Vraj si môžeme otvoriť historické múzeum

Technické služby síce skončili za minulý rok v pluse, ale ostatné roky musia na začiatku roka vždy splácať pohľadávky z predchádzajúceho obdobia. Takto museli za rok 2014 uhradiť sekeru skoro 38-tisíc eur. Okrem toho hovorí primátor aj o katastrofickom stave vozového parku, ktorý nebol roky riešený.

Ilustračný obrázok k článku Primátor o problémoch technických služieb a ich vozovom parku: Vraj si môžeme otvoriť historické múzeum
Foto: Katarína Oravská

Na rokovaní mestského zastupiteľstve bola na pretrase aj správa o činnosti príspevkovej organizácie Technické služby (TS) Brezno za minulý rok. Ako z nej vyplýva, hospodársky výsledok bol + 13 456,90 €. Hneď na začiatku roka však musia TS uhrádzať neuhradené faktúry z predošlého roku.

Tým pádom, ako sa v správe konštatuje, chýbajú prostriedky na bežnú činnosť v celom prebiehajúcom roku a zostáva dlžoba do ďalšieho roku. Takto to funguje od roku 2012. Za rok 2014 tak zostalo neuhradených faktúr vo výške 37 625,00 €.

Finančná bublina

„TS sa dlhodobo boria s problémami. Od roku 2012 je tlačená finančná bublina. V podstate hospodárenie skončilo v záporných číslach. Necelých 38-tisíc eur predstavujú záväzky z minulých období,“ uviedol brezniansky primátor Tomáš Abel. Ako pokračoval tiež vozový park je v katastrofál­nom stave.

„Potom, čo som bol na obhliadke vozového parku, môžem povedať, že tam máme historické kusy a môžeme uvažovať o založení historického múzea. Niektoré autá majú už aj 40 rokov, najmladšie máme 15-ročné,“ povedal Abel.

Ako ďalej povedal, musia sa tak do budúcna zaoberať obnovou vozového parku, ale aj technického a teda vybavením zamestnancov. To avizoval pri svojom menovaní aj nový riaditeľa TS Ján Lukáč. Abel začína kúpou troch kosačiek a verí, že práve organizačnými zmenami v príspevkových organizáciách dokážu získať zdroje pre tieto účely.

Ale v pluse

„Chcem len skonštatovať, že napriek ťažkostiam, s ktorými sa TS aj v minulom roku borili, skončili s hospodárskym výsledkom plus 13-tisíc eur. Ako jediná príspevková organizácia,“ povedal mestský poslanec a bývalý primátor Jaroslav Demian. Ako pokračoval v minulom volebnom období bola snaha minimálne informovať zastupiteľstvo o stave techniky a zabezpečiť jej dofinancovanie. Taktiež podľa jeho slov dalo predošlé zastupiteľstvo uznesenia v príprave rozpočtu na rok 2015 zohľadniť požiadavky TS na krytie ich nákladov.

„Musím povedať, že v tomto duchu bol aj pôvodný návrh rozpočtu na rok 2015 pripravený, ale v štádiu jeho prehodnocovania novým vedením bol príspevok znížený. Ja som rád, že teraz sa nájdu zdroje a vieme investičný dlh TS postupne splácať,“ uviedol Demian.

Súčasný primátor mu oponoval, že za štyri roky, čo bol poslancom, techniku neriešili a riešil sa len jediný návrh, ktorý ako poslanec predložil v roku 2013 na zakúpenie vozidla, ktoré malo zabezpečiť zvoz komunálneho odpadu v extraviláne mesta.

„Za štyri roky nebol predložený návrh, ktorý by riešil zlý technický stav, ktorý momentálne na TS je. A ešte treba povedať aj k tomu hospodárskemu výsledku, síce správa uvádza hospodárky výsledok plus 13-tisíc eur, ale treba si všimnúť ďalšie číslo, ktoré je pre nás relevantné, a to je mínus skoro 38-tisíc eur, ktoré znamená to, že z minulého obdobia si prenášame záväzok, ktorý musíme uhradiť z rozpočtu, ktorý je plánovaný na tento rok. Ak by TS tento záväzok nemuseli uhradiť, ja podotýkam, že naraz, nie po splátkach, ktoré im posielame každý mesiac z rozpočtu mesta, tak by sa možno nemuseli boriť s tými problémami, s ktorými sa teraz boria,“ reagoval Abel. Ako dodal, mnohé vozidlá z vozového parku by už nemali chodiť po miestnych cestách a je to stav roky neriešený.

Abel vs. Demian

Výmena názorov medzi súčasným a bývalým primátorom pokračovala aj ďalej, prinášame vám jej prepis:

Demian: „Fakt je, že hospodársky výsledok je kladný. Záväzky, treba si povedať, áno, sú, ale tie boli aj v minulom období a tak isto sa preberala správa o hospodárení a tiež ste boli poslancom, je tu viacero poslancov aj z minulého obdobia a neboli návrhy ako toto riešiť, ako vysporiadať záväzky. Hľadajme spolu riešenie, ako zefektívniť hospodárenie a vyfinancovať TS tak, aby si mohli plniť svoje úlohy.“

Abel: „Ja s vami súhlasím, ale treba si povedať, že hospodárenie bolo počas štyroch rokov zlé. Technický stav sa neobnovoval. Ja som poukázal len na to, že problémy, ktoré boli, neboli riešené ani prostredníctvom návrhov ani prostredníctvom toho, čo nasledovalo pri hospodárení spoločnosti.“

Demian: „Ani vašich návrhov.“

Abel: „Vy ste nepredložili žiadny návrh, ktorý by situáciu riešil a boli ste primátor.“

Ako na autosalóne

Na záver povedal pár slov aj viceprimátor Ján Králik. Začiatkom roka sa s primátorom zúčastnili návštevy Žiaru nad Hronom, teda porovnateľného mesta s našim a ako Králik uviedol, keď sa prešiel po vozovom parku TS Žiaru, cítil sa ako na autosalóne.

„Pri zisťovaní, ako je to vôbec možné, sme zistili, že tu zrejme bola nejaká chyba, alebo problém v minulosti, lebo drvivú väčšinu vozového parku mali zabezpečenú cez dotácie, cez eurofondy a cez rôzne iné zdroje, nie mestské,“ dodal viceprimátor.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM